خانه اصلاحات مي‌خواهد


 





 

با چه تغييراتي خانه را براي درس خواندن بچه‌ها مهيا کنيم؟
 

آماده بودن شرايط خانه در پيشرفت تحصيلي يک دانش‌آموز نقش بسيار مهمي‏ دارد و لازم است در خانه هم کارهايي انجام شود. شما چقدر محيط خانه‌تان را براي درس خواندن فرزندتان آماده کرده‌ايد؟
بهتر است تغييراتي در خانه‌تان به وجود آوريد تا شرايط براي درس خواندن و رشد تحصيلي فرزندتان آماده شود. تعويض لامپ‌ها، در نظر گرفتن جاي مشخصي براي درس خواندن بچه‌ها و جمع کردن اسباب بازي‌ها نمونه‌هايي از اين کارها است.

تنظيم نور خانه
 

يکي از مهم‌ترين کارهايي که قبل از شروع سال تحصيلي بايد انجام بدهيد، تنظيم نور خانه است. شايد لازم باشد لامپ‌هاي کم نور را تعويض کنيد يا چند لامپ اضافه در محل مخصوص مطالعه نصب کنيد. لامپ‌ها را در حالي که خاموش هستند با دستمال تميز کنيد. گاهي تميز کردن لامپ‌ها و گرفتن گرد و خاک روي آن نور خانه را بيشتر مي‌کند. براي مطالعه و درس خواندن بايد نور و روشنايي مناسب وجود داشته باشد. مناسب‌ترين نور براي مطالعه نور خورشيد و نور طبيعي روز است. بنابراين بهتر است فرزندتان را تشويق کنيد قبل از تاريک شدن هوا و در ساعات روشن روز مطالعه کند و تکاليف درسي‌اش را انجام دهد اما از آنجايي که اين کار هميشه امکان‌پذير نيست بايد نور مصنوعي را هم براي مطالعه فراهم کنيد. حداقل روشنايي موردنياز براي مطالعه 400لوکس است که براي تامين آن بهتر است از نور ترکيبي زرد و سفيد که نزديک به نور طبيعي روز است، استفاده شود. براي اين کار از ترکيب لامپ‌هاي رشته‌اي با نور زرد و لامپ‌هاي فلورسنت با نور سفيد استفاده کنيد. نور سفيد مهتابي به تنهايي براي مطالعه مناسب نيست و به سلامت فرزندتان آسيب مي‌رساند. بررسي‌ها نشان داده‌اند که نور سفيد مهتابي باعث ايجاد علايمي ‌مانند خستگي، خواب‌آلودگي، سردرد و کاهش تمرکز و افت تحصيلي دانش‌آموزان مي‌شود.

چراغ مطالعه پايه‌بلند
 

اگر براي تامين روشنايي بيشتر از چراغ مطالعه استفاده مي‌کنيد، توجه داشته باشيد که چراغ‌مطالعه‌هاي پايه‌بلند به دليل اينکه نور را از فاصله دورتري مي‌تابانند و باعث آزار چشم نمي‌شوند، مناسب‌ترند. همچنين لامپ چراغ‌مطالعه بهتر است از نوع لامپ‌هاي رشته‌اي باشد. نور سفيد لامپ‌هاي فلورسنت براي مطالعه مناسب نيستند. نکته ديگر اينکه هنگام استفاده از چراغ مطالعه دقت داشته باشيد نور از سمت چپ بتابد تا سايه دست به سمت راست بيفتد و مزاحم نوشتن و مطالعه نشود. براي افرادي که با دست چپ مي‌نويسند نور بايد از سمت راست بتابد.

ميز تحرير مات
 

دانش‌آموزان براي درس خواندن در خانه هم نياز به ميز و صندلي دارند. يک ميز و صندلي مناسب تهيه کنيد و فرزندتان را تشويق کنيد هنگام مطالعه و انجام تکاليف مدرسه از آن استفاده کند. عادت‌هاي غلطي مانند لم دادن و دراز کشيدن هنگام مطالعه فشار زيادي به شانه‌ها، گردن و کمر وارد مي‌کند و در طولاني مدت ممکن است باعث ايجاد مشکلات اسکلتي عضلاني شود. بهتر است سطح ميز تحرير 10 تا 15 درجه شيب داشته باشد تا دانش‌آموز مجبور نباشد هنگام مطالعه سر و گردنش را به سمت جلو خم کند. با قرار دادن تخته‌هاي چوبي مخصوص نقشه‌کشي روي ميزهايي با سطح صاف هم مي‌شود اين شيب را ايجاد کرد. ميز تحرير بايد ارتفاع مناسبي داشته باشد. فاصله آرنج دست در حال نشسته تا زمين تقريبا اندازه مناسبي است. ارتفاع کمتر يا بيشتر از حد مطلوب باعث خستگي و ايجاد آسيب‌هاي اسکلتي عضلاني مي‌شود. ميز تحرير بايد فضاي کافي براي پاها داشته باشد. جنس سطح ميز بهتر است مات باشد تا باعث انعکاس نور لامپ و خستگي و آزار چشم‌ نشود. قرار دادن مجسمه، قاب عکس و عروسک روي ميز مطالعه يا فضاي روبه‌روي آن باعث کاهش تمرکز مي‌شود.

صندلي پارچه‌اي
 

انتخاب يک صندلي مناسب، آن هم در ابعاد و اندازه دانش‌آموزاني که در حال رشدند و هر ماه اندازه‌هايشان تغيير مي‌کند، کار آساني نيست. بهتر است از صندلي‌هايي با قابليت تنظيم ارتفاع استفاده کنيد. اگر پاي فرزندتان هنگام نشستن روي صندلي به زمين نمي‌رسد، حتما از يک زيرپايي استفاده کنيد. پاها نبايد به مدت طولاني آويزان بمانند. نکته ديگر اينکه صندلي بايد تعادل داشته باشد. صندلي‌هايي که داراي 5 چرخ يا پايه هستند، تعادل بيشتري دارند. وجود 2 دسته در کناره‌هاي صندلي براي تعادل بيشتر و همچنين استراحت دست‌ها لازم است. قسمت پايين پشتي صندلي بايد گودي کمر را پر کند. صندلي‌هاي پارچه‌اي به خاطر اينکه باعث تعريق نمي‌شوند مناسب‌تر از صندلي‌هايي با رويه پلاستيکي‌اند.
منبع: www.salamat.com
ae